annenaarzambia.reismee.nl

Dag 3: first working day

Vandaag was dan de eerste dag voor mij als vrijwilliger. Om 7 uur ging de wekker en om 8:10 zaten we in de bus richting de Mwandi community school, 10 minuten rijden van onze verblijfplaats. We hadden een 5e klas en een 6e klas: kinderen tussen de 9 en 12 ongeveer. Ik was met 4 andere vrijwilligers daar om de gymles te verzorgen. Het was een gezellige ochtend met hele schattige kinderen. Iets minder gestructureerd dan in Nederland, maar je kan ook niks anders verwachten. In Zambia gaat alles op z'n 35e, mensen houden van wachten en het is de normaalste zaak van de wereld om er als leraar zijnde er even tussenuit te peren voor de rest van de dag. Desalniettemin zijn de mensen hier heel vriendelijk. Hetgeen wat wij ze met de gymlessen bij moeten brengen is het teamwork en het respect naar elkaar en naar de leraren.

Na de lunch (heerlijke hotdogs) was ik in de middag ingedeeld in mathsclub. Vandaag moesten ik met 3 andere vrijwilligers een toets afnemen bij de kinderen van de zesde klas van de Mwandi community school. De mathsclub is iets waar de kinderen na school vrijwillig heen kunnen gaan (het wordt ze wel aangeraden). Om 14:00 begon de les; niemand aanwezig. 14:30; één leerling aanwezig. Dus we gingen de kinderen zelf maar ophalen bij de lunch. Om 15:00 konden we eindelijk beginnen, ofja at least we tried. De kinderen waren totaal niet onder controle te houden en ze bleven maar praten. Na een half uur hadden we ze enigszins onder controle en kon de toets die op het bord geschreven stond beginnen. Praten tijdens de toets kan gewoon, naast elkaar zitten ook, overleggen ook, afkijken ook; kortom structuur is afwezig. Het was een uitputtende middag, maar ik genoot stiekem wel een beetje van de ongeordendheid in de klas. Nadat de kinderen de toets gemaakt hadden konden ze óf gaan óf rekenspelletjes spelen. Ondertussen keken wij de toetsen na. Eén ding kan ik wel vertellen, veel goede antwoorden zaten er niet tussen. Ook de kinderen die wél gemotiveerd de toets maakten hadden een gemiddelde score van maximaal 10/25 goed. Er is op het gebied van rekenen dus nog veel werk aan de winkel. Maar morgen weer een nieuwe dag met een ander middagproject, dus ik ben benieuwd wat morgen me brengt.

Reacties

Reacties

Tjebbe

Tel je zegeningen

Wim Smit

Voor jou een uiterst leerzame omgeving, voor de kinderen valt er nog veel winst te behalen!
Draag maar wat steentjes bij, alle beetjes helpen.
liefs, Opa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!