annenaarzambia.reismee.nl

Dag 10: mwandimwandimwandi

Deze ochtend was het weer tijd voor een van de moeilijkste scholen: mwandi. En ja dat bleek meteen; ze luisterden slecht en gingen helemaal op in het spel... misschien iets teveel, want vooral de meisjes waren ge-meen. We hadden de groep onderverdeeld in een jongens en een meisjes groep. Ik hielp bij de meisjes. Na de eerste, probleemloze, ronde ging het mis; er werd alleen maar gescholden, geschreeuwd en gevochten. Ik moest er verschillende keren tussenin springen en aan het eind konden ze elkaar niet eens de hand schudden. Ik hoop dat hun gedrag volgende week wat beter is.

In de middag had ik opnieuw afterschool bij de Linda community school. Er is daar een Zambiaanse mevrouw, Marie. Zij helpt mee met de vrijwilligers, terwijl ze probeert het hoofd boven water te houden en het schoolgeld voor haar 4 kinderen bij elkaar te sprokkelen. Ontzettend lieve vrouw, die overal meehelpt waar ze kan.

Na deze middag hadden we in de avond pubquiz met verschillende onderwerpen waarover vragen werden gesteld. Er waren 7 rondes en mijn team, the Kudu's, stond na 5 rondes nog steeds laatste van de 9 teams die meespeelden. Na de laatste ronde lukte het ons om toch nog 6e te worden. Er is dus werk aan de winkel voor de afrikakennis, muziekkennis en algemene kennis. Het was een leuk dagje weer. Morgen tijd voor een gymles zonder Joe. Wij zullen morgen de gymles zelf moeten leiden, maar dat gaat helemaal goedkomen!

Wim Smit

Het valt nog niet mee met die Zambiaanse kinderen. leer ze maar hoe belangrijk het is de vrede te bewaren, in het klein en in het groot. veel plezier!
hartelijke groet,
Opa