annenaarzambia.reismee.nl

Dag 11 en 12 in één & wat extra.

Vandaag 2 dagen in één. Maar laat ik eerst even beginnen met een beetje uit te leggen hoe de sportlessen elke ochtend in zijn werk gaan. We beginnen altijd met een introductie waarin alle vrijwilligers van die dag zich voorstellen. "I'm Anne from Holland". Vervolgens herhalen alle kinderen dan: "Anne from Holland". Zo gaan we elke vrijwilliger af en vervolgens gaan we met de kinderen door de regels van PE (physical education). No insulting, respecting oneanother, no shouting, working together as a team, no eating during PE, no pushing, no talking when the teacher's talking, etc. De kinderen kennen de regels zelf heel goed, dus vaak laten we ze zelf de regels om de beurt opnoemen. Na de introductie is het tijd voor de warming up. Deze verschilt elke week, maar stretching in een grote cirkel zit er altijd bij. Na de warming up doen we de spelletjes die we vooraf gepland hebben met de vrijwilligers. Vaak moeten we flexibel zijn en ons programma aanpassen aan het gedrag van de kinderen, de plaats die we hebben en de tijd die we hebben voor de gymles. Aan het einde van de de gymles doen we een cooling down game zodat de kinderen rustig worden en niet overenthousiast/boos/energiek de klas weer in gaan. We eindigen iedere les met een final talk, waarin we met de kinderen van die dag bespreken hoe de les is gegaan, wat ze geleerd hebben, wat beter kan, wat ze wel/niet leuk vonden etc. Om gedurende de les de aandacht van de kinderen te krijgen hebben we verschillende slogans: als wij COACH zeggen, zeggen de kinderen TEAM en andersom. Als wij BANANA zeggen, zeggen zij APPLE en als wij MANGO zeggen, zeggen zij GUAVA (fruitsoort). Daardoor is iedereen stil en zijn ze weer bij de les. Het werkt heel goed. Na de final talk gaan ze weer terug naar hun lessen en worden wij opgehaald door de "muzungubus" (bus voor witte mensen). Oh ze dragen in de gymlessen trouwens geen sportkleren, maar gewoon de kleren die ze de rest van de dag ook aan hebben. Klein verschil met Nederland.

Woensdagochtend mochten dus we weer naar de Linda Community school. Dat is de school waar we toch wel het meeste komen. Je begint nu gezichten te herkennen en zij herkennen jou dusss dat is heel leuk. In de middag had ik lindafarmsports, ook dat heb ik al een keer gedaan. Ze hebben vooral met de haren van de vrouwelijke vrijwilligers gespeeld. Met zijn 8en tegelijk deden ze mijn haar (inclusief getrek en pijn), maaar het was leuk. In de avond zijn we met een deel naar het Zambezi café gegaan om een toetje te halen.

Om 22uur lag ik in bedje en donderdagochtend vertrok het busje alweer om 8:10 richting lubuju school. We hadden daar de 6e klassers (12jaar ongeveer). We waren met zijn vieren; Joe, Austin en Ashtyn, zij is het meisje dat er deze week bij is gekomen. We hebben de groep in tweeën gesplitst en een jongens en een meisjes trefbalspel gecreëerd. Het ging erg goed, waardoor we verschillende spelvormen met verschillende regels voor trefbal konden spelen.

In de middag had ik rugby met girlimpact met de meiden van grade 5&6 van Linda Community school. We waren met Parker, Ryan (ook wel bekend als Big Tuna), Zac, Lindsey en Eleanor. Het was, uhm hoe zal ik het zeggen, chaotisch?!? Ik deed de introductie en warming up, maar daarna ging het soort van fout; er werd gevochten gescheeuwd, gewezen naar elkaar. Kortom tijd voor de friendshipcircle: met z'n alle maken we een kring en iedereen geeft om de beurt de persoon rechts van haar 3 complimenten. De rust was weer een beetje wedergekeerd dus we konden door. Na een actieve en vermoeiende maar toch wel leuke middag hebben we in de avond nog een kaartspelletje gespeeld en om 1 uur lag ik in bed om vervolgens de volgende dag om 8:10 de bus weer te hebben. Ohja en ik wil jullie graag nog een zambiaans woordje leren: EWA. Dat betekent jij en is zeer handig, want daar luistert iedereen naar.